דבר המנהלת
יש שעה שהאור / רחל חלפי
יֵׁש ׁשָׁעָׁה ׁשֶׁהַכֹּל יֹוׁשֵב בְּתֹוְך
הָׁאֹור
כְּמֹו אֶׁבֶׁן חֵן בְּתֹוְך עֲדִי זָׁהָׁב
אֶׁפְּשָׁר לַחְּפֹּן אֹור כָׁזֶׁה
אֶׁפְּשָׁר לֶׁאֱכֹּל אֹור כָׁזֶׁה
אֶׁפְּשָׁר לִגְּמֹּעַ אֹור כָׁזֶׁה
אֶׁפְּשָׁר לַנּועַ בֹו לָׁאֹּרֶׁך וְּלָׁרֹּחַב
אֶׁפְּשָׁר לִשְּקֹּל אֹותֹו בְּזָׁהָׁב
מָׁלֵא
קהילת עירוני א' היקרה,
יצאנו היום לחופשת חנוכה. בזמן של מלחמה היה מתבקש כי אתייחס להקשרו ההיסטורי של חג החנוכה כפי שהוא מוכר לנו כחג של גבורת משפחת המכבים במלחמתם נגד היוונים, אולם אני רוצה דווקא להזכיר מדרש מן התלמוד הבבלי, המספר על מקורו הקדום, האוניברסלי של החג:
"לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר: "אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים?!". עמד וישב ח' ימים בתענית (ובתפילה). כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך אמר מנהגו של עולם הוא. הלך ועשה שמונה ימים טובים לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים הוא קבעם לשם שמים והם קבעום לשם עבודת כוכבים".
תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ח' עמוד א
לפי המסופר בטקסט, אדם הראשון עומד מול תופעה טבעית - התארכות הלילות ובטוח, כיאה לעולם פגני, שהחשכה הינה עונש על חטאיו. הוא מחליט לנקוט פעולה במטרה להשיב את האור. לאחר שמבין כי זוהי דרכו של עולם ולאחר הלילה הארוך בשנה, חוזרים הימים להתארך לאטם, הוא קובע חג בימים אלה. חג
החנוכה מתקיים בסמיכות לחגי אור של דתות נוספות , המוכר שבהם הוא חג המולד שחל השנה באותו יום בו הדלקנו נר ראשון, אך יש גם חגים נוספים כגון חג האור הפרסי הקדום. המשותף לחגים אלה הוא הארת הבתים. זוהי פעולה סמלית שנועדה לתת מענה לחשכה הנובעת מכך שהם חלים קרוב ליום הקצר בשנה, העשרים ואחד בדצמבר. בלבה של פעולה סמ לית זו עומדת הכמיהה להשבת האור ואין זה מקרה שלצד הדלקת האורות נפגשים כל בני המשפחה יחד יו. בתקופה בה נדמה לא אחת כי החשכה הולכת וסוגרת עלינו, מלחמה שאינה פוסקת, מאה חטופים שנתונים בשבי וזירות שנוספות כגון החותים שטורדים את לילותינו, היה לי חשוב להזכיר את כוחן של הפעולות, ממשיות וסמליות כאחד, להשבת האור לחיינו.
החודש החולף היה חודש של למידה אינטנסיבית בצד פעילויות חוויתיות. פגשנו אתכם.ן בימי ההורים ושמחנו מאוד על ההרתמו ת של הנהגת ההורים וחברי קהילה נוספים , לצד צוות המורים, להפקת בוקר ההורים: השוק החקלאי, הרצאות ההורים המעניינות, קונצרט אמצע השנה של כיתות ז'-ח' והכי חשוב: עצם קיום המפגש החינוכי.
יפעת בירנבוים
מנהלת בית הספר
שכבת י"ב טיילה בהרי אילת במשך ארבעה ימים. ההתמסרות של תלמידי ותלמידות השכבה לנופים המרהיבים, ללינת השטח וליציאה אל הטבע היתה מרגשת. אני אצטט את תלמיד השכבה ארי אלמוג שסיכם את היום בו טפסנו להר שלמה: " הנופים נכנסו לי ללב". תודה לצוות השכבה שליווה את הטיול באוירה יוצאת מן הכלל. בחודש הבא תצא שכבת י' לשלושה ימים של טיול שנתי במדבר יהודה ומיד לאחריה שכבת י"א למסע ישראלי הנפרס על שבוע ימים.
בחודש זה התקיימו בבית הספר מספר פעילויות בהובלת צוות החינוך הגופני. יצאנו למרוץ שדה בנציגות מרשימה של תלמידי שש השכבות ונערך יום ספורט לשכבת ט'. באופק תחרות האתלטיקה, נאחל לתלמידים.ות ולצוות הצלחה!
קיימנו החודש ערבים פתוחים לכיתות ז' ולכיתות ט'-י' העתידיות. הערבים הפתוחים הביאו לידי ביטוי את הרמה הגבוהה של העשייה האמנותית הענפה של מגמות האמנות. אלו ימים אינטנסיביים של מיונים וזו הזדמנות להודות לורד גוטל, מנהלת מגמות האמנות ולצוות רכזי המגמות ומורי המגמות העובדים ללא לאות. תודות גם לתלמידים.ות שהופיעו ולצוותים הטכניים שליוו את ערבים אלה. אסיים בפרויקט מיוחד שהחל החודש ועתיד להמשך לאורך השנה. כיתה ט' 6 בהובלת רכזת ערבית,
זהבית דבס והמחנך והמו רה לשל"ח אריאל טבול, משתתפת בסדרת מפגשים עם כיתה ט' מבית ספר אג'יאל ביפו. עד כה התארחו תלמידי אג'יאל יחד עם המורה לעברית שלהם ומורים נוספים אצלנו ושתי הכיתות יצאו יחד לסיור לימודי שכלל ביקור במוזיאון העיר המצוי בככר ביאליק. בעתיד יצאו התלמידים.ות לסיור ביפו והרעיון הוא לספר יחדיו את סיפורה של העיר תל אביב יפו באמצעות התחקות אחר רחובות המגלמים את סיפורם של אנשי ונשות העיר.
החודש הזוכות בתחרות הכיתה האסתטית והנקיה הן: ז' 3, ח' 5, ט' 7, י' 1, י"א 3, י"ב 1.
בהצלחה לתלמידות ולתלמידי המחול של שכבת י"ב במגן בטכניקה שיתקיים במהלך חג החנוכה. נשוב מן החופש ביום שישי הבא, ה.3/1- ביום זה, לצד יום הלימודים הרגיל, נקיים חלוקת תעודות בגרות למחזור צ"ב. זהו רגע חגיגי בו בוגרינו שבים לבית הספר.
אני מאחלת לכל הקהילה חג חנוכה שמח ושקט. אני מקווה שתאירו את היומיום באמצעות מפגשים משפחתיים, הדלקת נרות ומעשים טובים. מייחלת לשובם של החטופים, רגע שיהווה נקודת אור של ממש לא רק עבורם ועבור משפחותיהם, אלא עבור כל החברה הישראלית.